دلایل داغ شدن گوشی اندرویدی و روش‌های رفع آن، اگر جدیدا با مشکل داغ کردن گوشی مواجه شده‌اید، این مقاله می‌تواند کمکتان کند.  به نظر شما این مشکل خود گوشی است یا برنامه خاصی باعث آن می‌شود؟ شما خیلی ویدیوی آنلاین تماشا می‌کنید یا اصلا هوا بسیار گرم است؟

گاهی ممکن است گرم‌شدن بیش از حد گوشی منجر به خاموش شدن آن شود. سیستم از کار می‌افتد تا کمی خنک شده و دوباره بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. برای رفع مشکلاتی که موجب داغ شدن گوشی می‌شوند و یافتن جواب سؤال‌های بالا، در ادامه همراه ما باشید.

علت داغ کردن گوشی‌های هوشمند

قبل از اینکه به روش‌های رفع مشکل داغ کردن گوشی بپردازیم، بهتر است ببینیم مشکل چه زمانی پیش می‌آید. گوشی شما نباید حین استفاده نرمال و معمولی داغ کند، اگر این‌طور شد یعنی مشکلی وجود دارد.

بااین‌حال نباید گرم‌شدن گوشی را با داغ کردن آن اشتباه بگیرید. کمی گرما پس از ۱۵ دقیقه مداوم بازی‌کردن روی گوشی، طبیعی است. بااین‌حال اگر دمای گوشی به طرز عجیبی بالا رفت یا نتوانستید به‌راحتی بدنه آن را لمس کنید، در این شرایط باید به دنبال علت بروز مشکل و حل آن بگردید.

در اینجای کار احتمالا شما هم برنامه‌های پس‌زمینه را بسته و حتی گوشی خود را ری استارت کرده‌ باشید. شاید حتی گوگل کرده و چند مقاله هم در این زمینه دیده باشید. در همه منابع می‌توانید چند دلیل اصلی داغ کردن گوشی را ببینید:

  • روشنایی بسیار زیاد نمایشگر
  • روشن بودن وای‌فای برای مدت طولانی
  • بازی‌کردن به طور مداوم برای مدتی طولانی

بااین‌حال این دلایل بیشتر برای گوشی‌های قدیمی قابل‌قبول هستند و موبایل‌های هوشمند امروزی کمتر با این دلایل دچار مشکل می‌شوند. اگر گوشی هوشمند جدیدی که خریداری کرده‌اید و به‌روز است، خیلی داغ می‌کند، احتمالا باید به دنبال علت دیگری باشید.

برنامه‌های مشکل‌دار می‌توانند سبب داغ کردن گوشی شوند

گاهی مواقع، علت گرم‌شدن بیش از حد گوشی می‌تواند برنامه جدیدی باشد که روی آن نصب‌کرده‌اید. شاید این اپ به‌درستی روی دستگاه شما کار نمی‌کند یا آپدیت جدید آن مشکلاتی دارد که سبب داغ شدن گوشی می‌شوند. آپدیت برنامه‌ها معمولا مفید هستند اما در برخی موارد می‌توانند چنین مشکلاتی را هم موجب شوند.

برای رهایی از این مسئله دو راه‌حل دارید:

  • برنامه موردنظر را حذف نصب کنید
  • بررسی کنید که آپدیت جدیدی دارد یا نه
برنامه مشکل دار و گرم شدن گوشی

برنامه مشکل دار و گرم شدن گوشی

چک کنید که آپدیت جدیدی که مشکلات و باگ‌های پیشین را حل کرده باشد برای برنامه مدنظر در دسترس است یا نه. در غیر این صورت آن را از روی دستگاه خود حذف نصب ‌کرده و گوشی خود را خاموش کنید. پس از گذشت چند دقیقه آن را روشن کرده و چک کنید که سرد شده یا همچنان داغ است.

استفاده بیش از حد از دوربین می‌تواند سبب داغ کردن گوشی شود

استفاده از دوربین گوشی به طور مستقیم یا از طریق برنامه‌های دیگر مانند اینستاگرام می‌تواند منجر به گرم‌شدن بیش از حد آن شود. البته این مشکل معمولا همیشه رخ نداده و به موارد دیگری وابسته است:

  • وضوح و سرعت فریم انتخاب شده
  • میزان روشنایی صفحه
  • استفاده شدید و طولانی

برای مثال، زمانی که با دوربین اینستاگرام خود شروع به عکاسی می‌کنید ممکن است این گرمای بیش از حد را حس کنید. این بیشتر به دلیل استفاده از یک برنامه سنگین در کنار روشن بودن باتری است.

برای حل این مشکل تلاش کنید تاحدامکان تنها در موارد ضروری از دوربین گوشی خود استفاده کرده، نور نمایشگر را در حد معقولی نگه دارید و همیشه از بالاترین میزان وضوح استفاده نکنید.

داغ کردن گوشی با استفاده دوربین

داغ کردن گوشی با استفاده دوربین

قراردادن گوشی در فضای گرم می‌تواند موجب داغ کردن آن شود

عوامل محیطی بیرونی هم می‌توانند عاملی برای داغ کردن گوشی شما باشند. رهاکردن گوشی در زیر تابش مستقیم خورشید یکی از رایج‌ترین اشتباهات است. مثلا در یک روز آفتابی و بسیار گرم تابستانی، اصلا دور از انتظار نیست گوشی شما که آن را روی داشبورد و در تماس مستقیم با خورشید قرار داده‌اید، داغ شود. بهتر است در چنین شرایطی، حتما کولر ماشین را روشن کنید.

در هر شرایطی، بهتر است تلاش کنید گوشی خود را از گرما دور کنید. اگر خیلی به استفاده از آن نیاز داشتید می‌تواند آن را در سایه قرار دهید. بااین‌حال به‌محض اینکه امکان داشت، دستگاه را به مکانی خنک ببرید.

بدافزارها می‌توانند منجر به داغ کردن گوشی بشوند

وجود بدافزارها روی دستگاه شما می‌توانند منجر به بروز گرمای بیش از حد روی آن شوند. تولیدکنندگان این بدافزارها، به‌هیچ‌وجه به فکر سلامت گوشی شما نبوده و فقط داده‌هایتان را می‌خواهند.

بدافزارها ممکن از طریق تبلیغات مخرب یا حتی برنامه‌های فیک روی گوگل‌پلی استور، به گوشی شما آسیب بزنند. تشخیص اینکه آنها کی و چگونه قرار است حملات خود را انجام دهند کار سختی است. به همین دلیل مهم است که بتوانید برنامه‌های مخرب را شناسایی کرده و آنها را حذف نصب کنید.

قاب گوشی می‌تواند موجب گرمای بیش از حد آن شده باشد

اگر همچنان مشکلتان برطرف نشده و تابه‌حال هیچ‌کدام از راه‌حل‌ها برایتان مفید نبوده‌اند، بهتر است کیس یا قاب گوشی خود را هم بررسی کنید. بیشتر قاب‌ها از پلاستیک ساخته شده یا حداقل حاوی مقدار زیادی پلاستیک در ساخت خود هستند. حتی قاب‌هایی که از جنس چرم ساخته‌شده‌اند هم مشکل مشابهی دارند، دستگاه را کاملا عایق می‌کنند و این می‌تواند منجر به داغ کردن گوشی شود.

برای رعایت سلامت گوشی، زمانی که به دلیل استفاده سنگین یا هر علت دیگری، دستگاه گرم می‌شود، نیاز دارد که دمای اضافی را خارج کند. در این شرایط، وجود قابی که از مواد عایق ساخته‌شده است، از این کار جلوگیری می‌کند. این کار مانند این است که دو کت روی‌هم بپوشید و بعد شروع به ورزش کنید. در صورت بروز این مشکل، خارج‌کردن گوشی از قاب آن می‌تواند مفید باشد اما این یک راه‌حل همیشگی نیست.

قاب موجب گرم شدن گوشی

قاب موجب گرم شدن گوشی

کابل شارژ خراب می‌تواند علت گرم‌شدن بیش از حد گوشی باشد

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند منجر به داغ کردن گوشی شود، شرایط باتری است. کابل شارژ هم می‌تواند مشکل مشابهی را ایجاد کند. اگر گوشی قدیمی‌ای دارید که بارهاوبارها پر و خالی شده است، امکان بروز این مشکل برایتان وجود دارد.

یک گوشی هوشمند نباید به قدری داغ شود که در پروسه شارژ شدن آن مشکلی پیش بیاید. اگر چنین مشکلی پیش آمد، دلیل، می‌تواند باتری خراب، کابل شارژ بی‌کیفیت یا خرابی پورت شارژ باشد. شما می‌توانید:

  • در وهله اول کابل و آداپتور شارژ خود را تعویض کنید
  • اگر امکانش وجود داشت، باتری گوشی خود را تعویض کنید
  • پورت شارژ را تعمیر کنید
شارژر مخرب

شارژر مخرب

امکان دارد وای‌فای و بلوتوث هم منجر به داغ کردن گوشی شوند

ممکن است گوشی شما به دلیل استفاده بیش از حد از خدمات آنلاین داغ کند، چه هنگام استفاده از Wi-Fi و چه موقع استفاده از شبکه سیم‌کارت. گوشی‌های قدیمی‌تر همچنین ممکن است هنگام استفاده از بلوتوث هم داغ شوند.

کاربران اندروید، به طور معمول با برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا شده و از منابعی مانند CPU، WiFi یا اینترنت موبایل استفاده می‌کنند، سروکار دارند. اگر برنامه‌ها به این شکل به فعالیت خود ادامه دهند می‌توانند منجر به گرم‌شدن بیش از حد گوشی شما هم بشوند.

خوشبختانه برای شناسایی و بستن این برنامه‌ها می‌توانید به تنظیمات خود گوشی اندروید سر بزنید. برای این کار وارد تنظیمات> باتری> مدیریت باتری شوید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های مشکل‌ساز را شناسایی کرده و فعالیتشان را محدود کنید. سپس:

  • تنظیمات را بازکرده و گزینه برنامه‌ها یا Apps را انتخاب کنید
  • برنامه مدنظر خود را انتخاب کنید
  • روی گزینه Mobile data and Wi-Fi بزنید تا مسیر فعالیت آن را ببینید
  • تیک جلوی گزینه Background Data را بزنید تا اتصال به اینترنت قطع شود
  • تیک گزینه Unrestricted data usage برای اجازه دادن یا مسدودکردن داده‌ها هنگام استفاده از ویژگی ذخیره داده را بزنید. این می‌تواند روی باتری نیز تأثیر بگذارد

درحالی‌که این کار، عملکرد پس‌زمینه را از سرویس خارج می‌کند، می‌توانید مطمئن باشید که به معنای کاهش استفاده از منابع نیز هست. این کار می‌تواند به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی کمک کند.

خنک‌کردن گوشی داغ‌کرده

اگر گوشی شما به حدی داغ شد که نتوانستید آن را در دست بگیرید، سرعت آن پایین آمد یا حتی خاموش شد، می‌توانید کارهای زیر را امتحان کنید:

  • قاب گوشی را دربیاورید
  • حالت هواپیما را روشن کنید تا تمام اتصالات قطع شوند
  • گوشی خود را از منبع گرما دور کنید
  • دستگاه را در معرض باد خنک کولر یا پنکه قرار دهید؛ اما آن را داخل یخچال، فریزر یا کولر نگذارید
  • روشنایی نمایشگر را پایین بیاورید

    داغ کردن گوشی با نمایشگر خیلی روشن

    داغ کردن گوشی با نمایشگر خیلی روشن

وقتی این کار را کردید، باید بدانید که چطور از دوباره داغ کردن دستگاه جلوگیری کنید:

  • حالت ذخیره باتری را روشن بگذارید
  • گوشی را پاک‌سازی کنید تا از شر فایل‌های بی‌استفاده و بدافزارها خلاص شوید
  • استفاده از دوربین را کاهش دهید
  • استفاده از Wi-Fi، بلوتوث، اینترنت سیم‌کارت یا GPS را به مواقع ضروری محدود کنید
  • کابل شارژ یا باتری خود را تعویض کرده یا برای تعمیر پورت اقدام کنید

با انجام این کارها نه‌تنها دیگر داغ کردن گوشی را تجربه نخواهید کرد، بلکه عمر باتری‌تان هم افزایش پیدا می‌کند.

سخن نهایی

بهتر است بدانید گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی طوری طراحی شده‌اند که هنگام افزایش دمای بیش از حد خاموش شوند. تنها کاری که شما می‌توانید بکنید این است که صبر کنید تا دمای دستگاه کاهش پیدا کرده و دوباره بتوانید آن را روشن کنید.

در این مقاله به بررسی دلایل مختلفی که موجب بروز این مشکل می‌شوند پرداختیم و تلاش کردیم تا جای ممکن، راه‌حل‌های امکان‌پذیر را برایتان فراهم کنیم. با انجام هرکدام از مراحل گفته‌شده، به‌درستی، می‌توانید از داغ کردن گوشی خود جلوگیری کنید.

 

در صورتی که دستگاه شما خراب میباشد ، جهت تعمیر میتوانید درخواست خود را ثبت کنید.

ثبت درخواست تعمیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *