چطور نمایشگر شکسته گوشی را خودمان عوض کنیم؟

امروزه نمایشگرهای موبایل با کیفیت بالاتری نسبت به قبل ساخته می‌شوند و به نظر می‌رسد نابود نشدنی هستند؛ درحالی‌که این‌طور نیست. متأسفانه یک ضربه سریع و محکم می‌تواند به‌راحتی آنها را شکسته و استفاده از گوشی را برایتان غیرممکن کند. ما در ادامه آموزش تعمیر ال سی دی گوشی را برای شما آورده‌ایم تا در صورت بروز مشکل و شکستن نمایشگر گوشی‌تان بتوانید آن را جایگزین کنید.

هزینه تعمیر ال سی دی گوشی

این مورد به مدل گوشی یا تبلت شما و میزان آسیب آن بستگی دارد. نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند انواع مختلف دارند. در مدل‌های قدیمی یا مدل‌های امروزی پایین‌رده‌تر، از پنل‌های LCD استفاده می‌شود که ارزان‌تر هستند.

درحالی‌که در ساخت گوشی‌های رده‌بالاتر از فناوری‌های OLED، AMOLED و Super AMOLED استفاده می‌شود. این پنل‌ها مصرف باتری کمتری داشته و قابلیت نمایشگر همیشه روشن دارند اما گران‌تر هستند.

همچنین جهت تعیین هزینه تعمیر ال سی دی گوشی مهم است که میزان آسیب بررسی شود. ممکن است فقط چند شکستگی کوچک کل نمایشگر را دربرگرفته باشد یا آسیب به حدی باشد که حتی تاچ یا لمس آن هم از کار بیفتد. بهترین راه برای اطلاع از هزینه‌های تعمیر مراجعه به متخصصان مطمئن است.

تعمیر ال سی دی گوشی

تعمیر ال سی دی گوشی

دست نگه دارید

همان‌طور که گفتیم تمام ابزار و وسایلی که برای تعمیر ال سی دی گوشی خود نیاز دارید در دسترس هستند اما این کار آن‌قدرها که فکر می‌کنید هم ساده نیست. قبل از اقدام به انجام هر کاری، سؤال‌های زیر را از خود بپرسید تا ببینید آمادگی لازم برای این کار را دارید یا نه:

آیا تابه‌حال تجربه تعمیر یا تعویض لوازم الکترونیکی را داشته‌اید؟

اگر تنها تجربه شما از تعمیر لوازم الکترونیکی در حد عوض‌کردن باتری کنترل بوده، احتمالا برای اینکه پیچ‌گوشتی دست گرفته و به جان گوشی خود بیفتید، واجد شرایط نیستید.

گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های بسیار پیچیده و حساسی هستند. حتی یک پیچ اشتباه یا پاره شدن یک سیم می‌تواند منجر به ازکارافتادن آنها برای همیشه شود. بااین‌حال اگر پیش‌ازاین تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید، تعمیر ال سی دی گوشی یکی از ساده‌ترین تعمیرات مربوط به گوشی‌های همراه است که می‌توانید انجام دهید.

آیا محل کار ایمنی برای این کار دارید؟

معمولا متخصصان تعمیر و تعویض یک محل مخصوص دارند که پیش از انجام هر تعمیری آن را آماده کرده و تمام ابزار و وسایل موردنیاز را همان جا قرار می‌دهند. این ابزارها معمولا شامل مواردی مانند مت مغناطیسی، فنجان‌های مکنده و مچ‌بند ضد الکتریسیته ساکن هستند. استفاده از این ابزار، الکتریسیته ساکن را از بین برده و از ایراد آسیب تصادفی به دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. بدون وجود یک محل مخصوص برای کار و ابزارهای حرفه‌ای جهت تعویض ldc کارتان دشوار خواهد شد.

تعمیر حرفه ای

تعمیر حرفه ای

آیا گارانتی دستگاه را در نظر گرفته‌اید؟

قبل از اینکه شروع به تعویض lcd گوشی خود کنید، مهم است که گارانتی آن را چک کرده باشید. اگر دستگاه شما تقریبا جدید باشد، احتمال اینکه گارانتی داشته باشد بیشتر است و این یعنی می‌توانید دستگاه خود را بدون پرداخت هزینه خاص یا فقط با پرداخت مقدار کمی هزینه تعمیر کنید.

این نکته مهم را هم مدنظر داشته باشید که گارانتی دستگاهی که حتی یک‌بار توسط اشخاصی غیر از تعمیرکاران مورد اعتماد باز شده باشد، باطل خواهد شد و تولیدکننده و شرکت گارانتی هم در هیچ مورد دیگری از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

آیا می‌خواهید خاصیت ضدآبی دستگاه را به خطر بیندازید؟

برخی از تعمیرکاران معتبر و متخصص، دستگاهی دارند که به آنها کمک می‌کند پروسه تعمیر را بدون آسیب به خواص ضدآبی گوشی پیش ببرند. اگر این دستگاه را نداشته باشید و دست به تعمیر گوشی خود بزنید، خاصیت ضدآبی آن را از بین می‌برید.

یافتن نمایشگر جایگزین

در این راهنما قصد داریم نمایشگر شکسته را برداشته و یک نمایشگر نو به‌جای آن بگذاریم. اگر می‌خواهید این کار را خودتان انجام دهید باید به فکر تهیه نمایشگر جایگزین باشید.

معمولا فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری لوازم جانبی موبایل و خود تعمیرگاه‌ها این محصولات را به فروش می‌رسانند. بهترین راه، جست‌وجو در اینترنت است و پس از آن مراجعه حضوری به فروشگاه. فقط حتما دقت کنید که نمایشگر مربوط به مدل گوشی خود را بخرید و تاحدامکان از خریدن محصولات فیک جلوگیری کنید.

ابزار و لوازم موردنیاز تعمیر lcd

ممکن است نمایشگر جایگزینی که می‌خرید، ابزار موردنیاز را همراه داشته باشد. اما به‌هرحال برای تعویض lcd گوشی خود نیاز به ابزارهای زیر خواهید داشت:

  • پیچ‌گوشتی کوچک
  • یک پیک گیتار یا کارت ویزیت
  • موچین منحنی
  • چاقوی نازک یا چاقوی جراحی
  • سشوار یا تفنگ حرارتی
  • چسب مخصوص تعمیر نمایشگر
ابزار تعمیر ال سی دی گوشی

ابزار تعمیر ال سی دی گوشی

این وسایل و ابزارها برای برداشتن قاب و باز کردن پیچ‌های داخلی موردنیاز هستند. مثلا چندین پیچ بسیار ریز در زیر پوشش باتری هستند که قبل از اینکه قاب را باز کنید باید آنها را جدا کنید.

حواستان باشد که لزوما نیازی به‌صرف هزینه و خرید این ابزار نیست. می‌توانید با خلاقیت خود ابزار قابل‌استفاده‌ای بسازید. مثلا سمباده کشیدن به انتهای چند اهرم چرخ دوچرخه می‌تواند وسیله قابل مصرفی بسازد.

اصول پایه تعویض lcd

در حال حاضر مدل‌های مختلف بسیار زیادی از گوشی‌های هوشمند در بازار موجود هستند که تهیه راهنمایی جامع برای همه آنها تقریبا غیرممکن است. به‌علاوه برخی مدل‌ها را برای تعمیر فقط باید برای نمایندگی‌های معتبر و خود تولیدکننده ارسال کنید.

شانس زیادی وجود دارد که ویدیوی یوتیوبی، نحوه تعمیر ال سی دی گوشی شما را آموزش داده باشد، پس بهتر است ابتدا آن را بررسی کرده و تا انتها تماشا کنید. با این کار می‌توانید با نحوه انجام تعمیر به‌طورکلی آشنا شده و حافظه تصویری‌ای از آن داشته باشید.

بیشتر تلفن‌های همراه هوشمند از چندین لایه از اجزا تشکیل شده‌اند. برای جایگزینی نمایشگر جدید، شما باید هر لایه را بااحتیاط جدا کرده و بردارید. این راهنماها معمولا از روش زیر برای تعویض نمایشگر استفاده می‌کنند:

  • باز کردن گوشی
  • برداشتن نمایشگر
  • جایگزین‌کردن چسب
  • جاانداختن نمایشگر نو
  • اطمینان از اتصال صحیح کابل‌ها

در ادامه با هر یک از این اقدامات بیشتر آشنا می‌شویم.

قدم اول: گوشی را باز کنید

برای شروع، پوشش عقبی گوشی را (در صورت امکان) برداشته و محل پنهان شدن پیچ‌های ریز را شناسایی کنید. به زیر برچسب‌ها و کنار درگاه‌های USB نگاه کنید. اگر باتری گوشی‌تان قابل تعویض باشد، احتمال دارد پیچ‌ها را درون حفره باتری ببینید. سپس آنها را بازکرده و سایر اتصالات را پس از جداکردن کابل‌های متصل، برداشته و در جایی مناسب قرار دهید.

برای گوشی‌هایی که قابشان جدانشدنی است، از پیک گیتار استفاده کنید. پیک را به‌آرامی به زیر قاب فشار داده و سپس در تمام طول آن حرکت دهید تا قاب پشتی از سایر اجزا جدا شود.

مراقب کابل‌های روبانی که نیاز به باز کردن دقیق از اتصال‌دهنده‌ها دارند باشید. به همین منظور از پیک استفاده می‌کنیم. هر وسیله نازک دیگری مانند آن هم می‌تواند همین کار را انجام دهد.

کابل‌های روبانی معمولا از بین لایه‌های سخت‌افزاری داخل گوشی عبور می‌کنند و بسیار ظریف هستند. حواستان باشد چون این کابل‌ها به‌راحتی می‌شکنند و آسیب به آنها می‌تواند داینامیک تعمیر را به طور قابل‌توجهی تغییر دهد.

تعویض lcd گوشی

تعویض lcd گوشی

قدم دوم: نمایشگر را جدا کنید

در حال حاضر، قسمت جلوی گوشی باید در دستتان باشد و قسمت شیشه آن آماده جداشدن. چسب حرارتی را به کمک تفنگ گرم کنید.

جداکردن نمایشگر از بدنه معمولا کار سخت و پیچیده‌ای نیست. برای شروع تعمیر ال سی دی با فشار واردکردن به زیر سوراخ دوربین سلفی، قسمت بالایی نمایشگر را از بدنه جدا کنید.

تعمیر نمایشگر

تعمیر نمایشگر

قدم سوم: چسب را جایگزین کنید

چسب جایگزین ال سی دی موبایل را هم می‌توانید آنلاین و حضوری از فروشگاهی که نمایشگر نو را خریدید، تهیه کنید. می‌توانید از چسب‌های دوطرفه هم استفاده کنید. کافی است تکه‌های نازک ۱ میلی‌متری از آن جدا کرده و به‌جای شیشه، روی قاب گوشی قرار دهید.

قدم ۴: نمایشگر جدید را نصب کنید

پس از اینکه چسب را در محل خود قرار دادید، شیشه جدید را آماده کرده و در محل خود قرار دهید. کمی به آن فشار وارد کنید تا شیشه به چسب برخورد کند. حواستان باشد در قسمت‌های مرکزی ال سی دی، فشار زیادی وارد نکنید. فشار زیاد می‌تواند حتی قوی‌ترین گوریلاگلس را هم بشکند.

قدم ۵: از اتصال درست کابل‌ها مطمئن شوید

حال وقت آن است که گوشی را دوباره مانند روز اول جمع کنید. کابل‌ها را به شکلی که در ابتدا بودند وصل کنید. اجزا را به‌آرامی و بااحتیاط درون کیس قرار داده و پیچ‌ها را ببندید. حتما بررسی کنید تا کابل یا پیچی جا نمانده باشد. بعد از اتمام کار، بررسی کنید که آیا گوشی کار می‌کند یا نه. برای بررسی عملکرد باید بتوانید گوشی را قبل از محکم کردن پیچ‌های نهایی روشن کنید.

تعمیر گوشی

تعمیر گوشی

بررسی عملکرد پس از تعمیر ال سی دی گوشی

حال لحظه حقیقت فرارسیده، آیا نمایشگر جدید درست کار می‌کند؟ یادتان باشد نمایشگر دو هدف دارد: تعامل لمسی و نمایش سیستم‌عامل گوشی.

تعویض lcd موفقیت‌آمیز در نتیجه به شما یک گوشی با ظاهری تقریبا جدید می‌دهد و اگر لمس آن هم کار کند، یعنی شما موفق شده‌اید.

بااین‌حال همیشه هم به این اندازه ساده نیست. باید دقت کنید نمایشگری که می‌خرید اصل است، تا آسیبی به دستگاهتان وارد نشود.

تعمیر ال سی دی گوشی با موفقیت انجام شد

احساس اعتمادبه‌نفس دارید؟ جایگزین‌کردن نمایشگر گوشی کار ساده‌ای نیست؛ اما تجربه جالبی است که می‌توانید امتحان کنید. در این راهنمای تعویض نمایشگر، به معرفی ابزارهایی پرداختیم که برای تعویض lcd به آنها نیاز است. سپس مراحل کار را به‌صورت مرحله مرحله گفتیم و در انتها روش تست کردن را هم یادآوری کردیم. در نهایت امیدواریم این مقاله توانسته باشد در این زمینه کمکتان کند.

 

در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض السیدی یا صفحه لمسی دستگاه خود با کارشناسان یاراسل تماس بگیرید و یا فرم درخواست تعمیر را تکمیل نمایید.

 

درخواست تعویض السیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *