کالیبره کردن باتری چیست و ساده‌ترین روش کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت

به دنبال این هستید که بفهمید چطور باید باتری گوشی همراه خود را کالیبره کنید؟ می‌خواهید بدانید اصلا کالیبره کردن باتری به چه درد می‌خورد و چرا باید این کار را انجام دهید؟ اینها برخی از سؤالاتی هستند که ما برای پاسخ‌دادن به آنها این مقاله را برایتان آماده کرده‌ایم.

کالیبره کردن باتری چیست؟

سیستم‌عامل اندروید معمولا برای نمایش دادن درصد شارژ نیاز به جمع‌آوری داده‌هایی درباره باتری و سطح شارژ آن دارد. مشکل اینجا است که این فرایند گاهی دچار مشکل شده و داده‌های غیرواقعی نمایش می‌دهد که در نهایت به خاموش شدن گوشی قبل از رسیدن شارژ به ۰ درصد یا مشکلات مشابه منجر می‌شود. این ایراد داده‌ای البته می‌تواند به دلیل افزایش عمر باتری هم رخ دهد.

کیفیت تمام باتری‌ها با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و یک باتری کهنه نمی‌تواند مانند زمانی که نو بود شارژ نگه دارد. بااین‌حال، نرم‌افزار گوشی معمولا این مورد را در زمان نمایش وضعیت باتری در نظر نمی‌گیرد.

کالیبره کردن باتری گوشی به زبان ساده یعنی تنظیم دوباره و فهماندن این اطلاعات به سیستم‌عامل گوشی تا مجددا بتواند سطح شارژ درست را نمایش دهد.  مهم است که بدانید فرایند کالیبره کردن، موجب بهبود کیفیت باتری یا افزایش طول عمر شارژ گوشی شما نشده و فقط در نمایش دقیق‌تر داده‌های آن نقش دارد.

چه زمانی باید باتری را کالیبره کنیم؟

کالیبره کردن باتری کاری نیست که بخواهید به طور روتین انجام دهید. همان‌طور که گفتیم این کار تنها یک هدف دارد: حصول اطمینان از اینکه داده‌هایی که گوشی درباره باتری نمایش می‌دهد دقیق و واقعی  باشند.

اگر تابه‌حال مشکلی با گوشی خود در زمینه نمایش اطلاعات غلط باتری نداشته‌اید، یعنی نیازی هم به کالیبره کردن آن ندارید. اما در برخی شرایط باید این کار را انجام دهید:

  • گوشی شما به طور ناگهانی خاموش می‌شود، حتی وقتی درصد شارژ به حد کافی است.
  • وقتی نمایشگر درصد شارژ گوشی شما برای مدتی طولانی روی یک مقدار ثابت مانده باشد.
  • هنگامی که موبایل شما بسیار قدیمی است و حدس می‌زنید اطلاعات نمایش‌داده‌شده در قسمت شارژ باتری، دقیق نیستند.

قبل از کالیبره کردن باتری چه کنیم؟

گاهی اوقات بهتر است باتری گوشی خود را عوض کنید تا وقت گذاشته و آن را تعمیر یا کالیبره کنید. البته اگر گوشی مدل قدیمی‌تر با باتری قابل جابه‌جایی داشته باشید ساده‌تر است. در این مدل گوشی‌ها، بررسی و کشف مشکلات گوشی به‌سادگی خاموش‌کردن آن، برداشتن پوشش پشتی و بررسی مشکل است.

اگر چنین موبایلی دارید، می‌توانید باتری را بازکرده و در ظاهر آن به دنبال برآمدگی یا نشتی بگردید. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت بین یک باتری سالم با یک مدل آسیب‌دیده را ببیند.

تفاوت باتری سالم و بادکرده

تفاوت باتری سالم و بادکرده

گوشی‌های هوشمند جدیدتر قابلیت جداسازی کاور پشتی را ندارند و نمی‌توانید با نگاه‌کردن به باتری مشکلات آن را تشخیص دهید. بااین‌حال یک روش ساده برای تشخیص مشکل در چنین گوشی‌هایی، این است که چک کنید دستگاه به طور صاف روی زمین قرار می‌گیرد یا نه. درصورتی‌که باتری آن آسیب‌دیده و بادکرده باشد به این روش می‌توانید مشکل را تشخیص دهید.

همچنین مهم است که در نظر داشته باشید کالیبره کردن باتری برای تمام مشکلات مرتبط با آن پاسخگو  نیست. به این دلیل که چیزهای بسیاری هستند که می‌توانند منجر به بروز مشکل در عملکرد باتری شوند. مثلا اگر گوشی شما درست شارژ نمی‌شود، مشکل می‌تواند از پورت شارژ آن باشد.

درصورتی‌که به‌تازگی گوشی خود را به یک سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی کرده‌اید، احتمال دارد مشکلاتی که تازه رخ می‌دهند به‌واسطه آن به وجود آمده باشند. درواقع در این حالت، سیستم‌عامل مقصر است و نه خود باتری. بهتر است صبر کنید تا تولیدکننده مشکل به وجود آمده را برطرف کند.

چطور باتری گوشی اندرویدی را کالیبره کنیم؟

پروسه‌ای که در ادامه توضیح می‌دهیم برای تمام گوشی‌های اندرویدی قابل‌اجرا است؛ بااین‌حال اگر گوشی برند سامسونگ دارید به ‌عنوان بعدی مراجعه کنید:

  • اجازه بدهید شارژ گوشی تمام شده و خودبه‌خود خاموش شود.
  • یک‌بار آن را روشن کرده و اجازه دهید دوباره خاموش شود.
  • گوشی را به شارژر وصل کرده و بدون اینکه آن را روشن کنید، اجازه دهید تا ۱۰۰ درصد شارژ شود.
  • شارژر را از گوشی جدا کنید.
  • موبایل خود را روشن کنید. ممکن است نشانگر شارژر روی ۱۰۰ درصد نباشد؛ پس بدون خاموش‌کردن گوشی، آن را مستقیما به شارژر وصل کنید تا به ۱۰۰ درصد برسد.
  • سپس شارژر را جدا کرده و گوشی را ری استارت کنید. اگر همچنان ۱۰۰ درصد نبود، دوباره شارژر را وصل کرده و صبر کنید تا به ۱۰۰ درصد برسد.
  • این پروسه را به‌قدری تکرار کنید که هنگام روشن‌کردن گوشی بدون نیاز به اتصال شارژر، درصد شارژ، ۱۰۰ باشد.
  • سپس دوباره اجازه دهید گوشی تا ۰ درصد رفته و خودش خاموش شود.
  • دوباره آن را تا آخر شارژ کنید و در نهایت توانسته‌اید سیستم درصد باتری اندروید را دوباره تنظیم کنید.
کالیبره کردن باتری گوشی اندرویدی

کالیبره کردن باتری گوشی اندرویدی

چطور باتری گوشی سامسونگ را کالیبره کنیم؟

گوشی‌های هوشمند سامسونگ گزینه‌ای به نام Quick Reset دارند که معمولا متخصصان از آن برای کالیبره کردن موبایل‌هایی که آمار اشتباه درباره باتری می‌دهند استفاده می‌کنند. در ادامه نحوه استفاده از آن را می‌بینید:

  • از گوشی استفاده کنید تا سطح شارژ آن به ۵ درصد برسد و مطمئن شوید که به شارژر متصل نیست.
  • برنامه شماره‌گیر را بازکرده و کد *#۰۲۲۸# را در آن وارد کنید.
  • سپس یک منوی پاپ‌آپ ظاهر می‌شود که گزینه Quick Start روی آن نمایش داده می‌شود.
  • روی Quick Start زده و سپس OK را بزنید.
  • صبر کنید تا نمایشگر دوباره روشن شود و بررسی کنید که درصد باتری کمتر شده یا نه.
  • گوشی را مجددا تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.
  • گوشی را خاموش کرده و دوباره روشن کنید و بعد شارژر را از آن جدا کنید.
  • این مراحل را تا ۲-۳ بار تکرار کنید.
  • دوباره شارژر را متصل کرده و صبر کنید تا شارژر به ۱۰۰ درصد برسد، دوباره گوشی را روشن کرده و شماره‌گیر را بازکرده و کد *#۹۹۰# را شماره‌گیری کنید.
  • پایین بروید تا گزینه bin rest را بیابید و روی آن کلیک کنید.
  • منو را بسته و یک‌بار گوشی را ری استارت کنید.
کالیبره کردن باتری سامسونگ

کالیبره کردن باتری سامسونگ

فقط فراموش نکنید که ما انجام این پروسه را به طور معمول پیشنهاد نمی‌کنیم. حتی در مواقعی که باتری گوشی شما تقریبا خالی خالی است، هنوز هم به مقدار کافی شارژ رزرو دارد که از بروز مشکلات سیستمی جلوگیری کند. اما بهتر است فشاری به آن وارد نکنید.  این پروسه را حداقل هر سه ماه یکبار انجام دهید چون اگر بیشتر این کار را بکنید با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهید شد.

به زبان ساده: خالی‌کردن کل شارژ باتری، برای گوشی بد است. تلاش برای پرکردن بیش از حد آن هم همین‌طور. خبر خوب اینکه فرایند شارژ بلافاصله پس از رسیدن به حد مجاز قطع می‌شود و همیشه مقدار کمی شارژ رزرو شده وجود دارد، حتی اگر گوشی در حالتی باشد که روشن هم نشود. پس کالیبره کردن باتری را تنها در مواقعی انجام دهید که واقعا ضروری است چون تأثیر منفی بر سلامت باتری دارد.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی روش‌های کالیبره کردن باتری گوشی‌های اندرویدی پرداختیم؛ فرایندی که تنها زمانی باید انجام دهید که واقعا ضروری است. چون این کار می‌تواند به باتری آسیب‌زده و عمر آن را کم کند. تمام مواقعی که نیاز به کالیبره کردن دارید را هم در همین مقاله بررسی کرده‌ایم.

 

در صورت نیاز جهت تعمیر و یا تعویض باتری دستگاه خود ، با کارشناسان یاراسل تماس بگیرید و یا فرم درخواست تعمیر را تکمیل کنید.

 

درخواست تعمیر باتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *