حتما قبل از خرید آیفون دست دوم بخوانید (آنلاین و حضوری)

وقتی صحبت از خرید گوشی‌های اپل می‌‌شود، هزینه‌های بالا سبب می‌شوند بسیاری از افراد، خرید دستگاه دست دوم را ترجیح دهند. با اینکه به این روش هزینه کمتری صرف می‌کنید اما ممکن است مجبور باشید با برخی مشکلات هم کنار بیایید. برخی از دستگاه‌ها تعمیر شده هستند یا مشکلی واضح دارند که به دلیل آن با قیمت کمتر عرضه شده‌اند. به همین دلیل مهم است قبل از خرید آیفون دست دوم به نکاتی توجه کرده و بسیار دقت کنید. ما در ادامه لیستی از این نکات برای شما تهیه کرده‌ایم که باتوجه‌به آنها می‌توانید خرید بهتری را تجربه کنید.

نکات کلی پیش از خرید محصول دست دوم

بیشتر مواردی که اینجا مطرح می‌کنیم برای خرید حضوری به درد می‌خورند؛ هرچند نکاتی که می‌شود در خرید آنلاین از آنها استفاده کرد را هم بیان کرده‌ایم. به‌طورکلی چه خرید حضوری و چه خرید آنلاین دردسرهای خود را دارند.

در فروش آنلاین بررسی فیزیکی محصول و تست آن عملا امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال فروشندگان معتبر عکس‌های زیادی از زوایای مختلف کالایی که می‌فروشند، ارائه می‌دهند. در مقابل ممکن است کلاهبرداران چندان اهمیتی به این موضوع نداده یا از عکس‌های اینترنتی و فیک استفاده کنند.

از طرفی خرید حضوری از فردی ناشناس هم چندان راحت نیست و نباید به‌سادگی اعتماد کرد. در این نوع خرید هم امکان فریب و کلاهبرداری وجود دارد و باید در هر شرایطی جوانب احتیاط را رعایت کنید.

برای خرید حضوری محصول دست دوم

هنگام خرید باید ایمنی شخصی خود را همیشه در اولویت قرار دهید. در یک مکان عمومی مانند کافه یا مرکز خرید با فروشنده ملاقات کنید و شخص دیگری را هم خود ببرید. از حمل پول نقد خودداری کنید، بهتر است از روش‌هایی مانند کارت به کارت و برنامه‌های همراه بانک استفاده کنید. اگر فروشنده به دریافت پول نقد اصرار کرد، حتما در ابتدا محصول را کاملا بررسی کرده و سپس در همان لحظه با برداشت از دستگاه خودپرداز، مبلغ را پرداخت کنید.

تاحدامکان از دیدار در شب و مکان‌های دورافتاده و خارج از نظر مانند پارکینگ‌های عمومی خودداری کنید. قبل از دیدن فروشنده حتما روی جزئیاتی مانند نحوه پرداخت و امکان بررسی کامل محصول توافق کنید؛ این کار می‌تواند کلاهبرداران احتمالی را دور کند.

اگر قیمت آیفون دست دوم یا هر کالای دیگری، خیلی بهتر و کمتر از آن چیزی است که می‌تواند باشد، احتمال کلاهبرداری بودن آن بالاتر است. همچنین اگر فروشنده امکان بررسی و تست کامل محصول را پیش از خرید به شما نمی‌دهد احتمالا مشکلی وجود دارد یا اینکه اصلا در نهایت یک جعبه خالی دریافت خواهید کرد. اگر فروشنده قبل از دیدن کالا و ملاقات با شما، اصرار بر همراه داشتن پول نقد داشت، بهتر است ریسک این کار را به جان نخریده و همان جا او را بلاک کنید.

خرید آیفون دست دوم

خرید آیفون دست دوم

فروشندگان واقعی اصرار شما بر ایمن بودن را درک خواهند کرد. اگر چیزی برای پنهان کردن نداشته باشند به شما اجازه می‌دهند محصول را کاملا تست و بررسی کرده و آن را در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین به نفع آنها است که در مکان‌های عمومی و شلوغ و در نور روز همدیگر را ملاقات کنید.

تا به اینجا درباره نکات کلی حرف زدیم، در ادامه مواردی که باید برای خرید آیفون دست دوم به آنها دقت کنید را به طور خاص موردبحث قرار می‌دهیم.

بررسی کنید که آیا آیفون دست دوم روشن می‌شود یا نه

شاید مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کار این باشد که بررسی کنید گوشی موردنظر روشن می‌شود یا نه. این امر بدیهی به نظر می‌رسد اما اگر خودتان آن را تست نکنید ممکن است فروشنده به بهانه نداشتن شارژ، از این کار خودداری کند. پس حتما خودتان آن را روشن کرده و مطمئن شوید آیفون روی صفحه قفل یا فرمان Hello بوت می‌شود.

علاوه بر این بهتر است درخواست کنید که گوشی دارای شارژر و آداپتور مناسب هم باشد. آیفونی که بدون این اقلام باشد به‌احتمال زیاد دزدیده شده است. هرچند ممکن است فروشنده تصمیم گرفته باشد آنها را برای خود نگه دارد. همچنین بهتر است قبل از خرید آیفون دست دوم در صورت امکان بررسی کنید که به‌درستی شارژ می‌شود یا نه. برای این کار می‌توانید یک پاوربانک و کابل لایتنینگ هم با خود ببرید.

تست روشن شدن

تست روشن شدن

در صورت خرید آنلاین …

برای بررسی این مورد می‌توانید از فروشنده بخواهید با گوشی دیگری با شما تماس تصویری گرفته و جلوی چشمتان گوشی مذکور را بررسی کنید. ابتدا با چک کردن توضیحات گفته شده در آگهی، با محصول، مطمئن شوید که آیفون دیگری مورد آزمایش نیست. سپس از فروشنده بخواهید دکمه خاموش/ روشن را فشار داده و صبر کند تا صفحه بوت بالا بیاید.

فعال‌بودن قفل فعال‌سازی را بررسی کنید

زمانی که آیفون بوت می‌شود باید صفحه قفلی را ببینید که منتظر واردشدن رمز عبور است. اگر پیامی در مورد واردکردن رمز عبور برای فعال‌کردن آیفون دیدید، احتمالا آن گوشی دزدیده شده است که بهتر است خریدش را فراموش کنید.

برای خرید آیفون دست دوم شماره IMEI را بررسی کنید

IMEI شناسه تجهیزات موبایل جهانی است. یک کد ۱۵ رقمی که برای هر دستگاه متفاوت بوده و می‌توانید آن را به‌عنوان اثر انگشت گوشی خود در نظر بگیرید.

برای بررسی این شماره و اینکه آیا مشخصات دستگاه با آنچه باید باشد مطابقت دارد یا نه به آدرس Setting> General> About بروید. همچنین می‌توانید شماره *#۰۶# را شماره‌گیری کنید.

در صورت خرید آنلاین …

اگر به‌صورت آنلاین خرید می‌کنید، می‌توانید با فروشنده تماس تصویری برقرار کرده و از او بخواهید این کار را برای شما انجام دهد و نتیجه را بگوید.

شماره سریال آیفون دست دوم را بررسی کنید

اپل علاوه بر شماره IMEI، شماره‌سریالی برای تمام دستگاه‌های خود برای تأیید ضمانت صادر می‌کند. برای بررسی شماره سریال آیفون دست دومی که می‌خواهید بخرید می‌توانید به آدرس زیر رفته یا به طور آنلاین از فروشنده بخواهید تا این کار را انجام دهد.

  • Setting> General> About

با دانستن شماره سریال می‌توانید از جزئیاتی مانند زمان و مکان تولید کالا مطمئن شوید. همچنین می‌توانید مشخصات ارائه شده دستگاه توسط فروشنده را تأیید کرده یا پوشش خدمات و پشتیبانی را در سایت اپل بررسی کنید.

عملکرد آن را تست کنید

قبل از خرید آیفون دست دوم خودتان کمی با آن کار کنید تا نحوه عملکردش را ببینید. البته عمر دستگاه را باید در نظر داشته باشید و بدانید دستگاه‌های قدیمی‌تر از مدل‌های جدیدتر کندتر هستند. باید به دنبال نشانه‌های آشکار کاهش سرعت باشید که نشان‌دهنده مشکلی در یک جزء داخلی هستند.

چند آزمایش ساده که می‌توانید امتحان کنید:

  • باز کردن یک وب‌سایت قابل‌اطمینان مثل com
  • جست‌وجوی یک برنامه با استفاده از spotlight
  • راه‌اندازی و بررسی اپ‌استور
  • بزرگ‌نمایی و پیمایش در برنامه مپ داخلی گوشی
  • دسترسی به Notification Center و Control Center
  • جابه‌جایی بین صفحات و ویجت‌ها یا برنامه‌ها در صفحه اصلی

در صورت خرید آنلاین …

در این شرایط می‌توانید از فروشنده بخواهید گوشی را رو به شما گرفته و چند برنامه را اجرا کند، یا اینکه در صفحات چرخیده و بین برنامه‌ها جابه‌جا شود. به‌این‌ترتیب می‌توانید از عملکرد صحیح آن تا حد مناسبی مطمئن شوید.

وجود آسیب فیزیکی را بررسی کنید

در هنگام خرید آیفون دست دوم پس از بررسی داخلی گوشی باید ظاهر و بیرون آن را نیز به‌خوبی چک کنید. اکثر آیفون‌های دست دوم حتی اگر تمام عمر خود را داخل قاب سپری کرده باشند، خط‌وخش دارند. اگر آیفون را داخل قاب به شما تحویل دادند، حتما آن را بیرون آورده و نگاهی کامل به آن بیندازید. دستگاه را برای هرگونه آسیب از جمله خراش و ترک‌های کوچک در اطراف نمایشگر چک کنید.

فرورفتگی در قاب گوشی نگران‌کننده است، چون می‌تواند به اجزای داخلی مثل باتری آسیب رسانده باشد. بررسی کنید که آیا گوشی به‌درستی روی یک سطح صاف قرار می‌گیرد یا نه. در این صورت می‌توانید آن را برای وجود انواع خمیدگی بررسی کنید. همچنین قاب دوربین را حتما چک کنید تا ببینید لنزها آسیب‌دیده‌اند یا نه.

بررسی خراش آیفون دست دوم

بررسی خراش آیفون دست دوم

در مورد آسیب‌های سطحی نیازی به نگرانی نیست اما مطمئن شوید برای تعیین قیمت در نظر گرفته شده‌اند. یک آیفون سالم که از روز اول محافظ صفحه‌نمایش و قاب محکمی داشته، ارزش بیشتری نسبت به گوشی دارای خط‌وخش دارد.

در صورت خرید آنلاین …

کار سختی است که خط‌وخش را در تماس تصویری تشخیص داد. به همین دلیل می‌توانید از فروشنده بخواهید از تمام زوایای آیفون دست دوم از نزدیک عکاسی کرده یا فیلم با کیفیت برایتان بفرستد. برای اطمینان از اینکه محصول درست است، می‌توانید توضیحات بیان شده را با آن مقایسه کنید.

برای اطمینان از عدم فیک بودن عکس یا ویدیوها هم می‌توانید از او بخواهید یک عکس‌نوشته یا متنی خاص را درون تصویر کنار گوشی قرار دهد.

شرایط نمایشگر را به‌خوبی چک کنید

اگر قصد خرید آیفون دست دومی را دارید که دارای LCD معمولی با نور لبه است (مانند آیفون SE، XR و ۱۱)، بررسی کنید که همه چراغ‌هایش کار کنند. اگر هم صفحه‌نمایش OLED دارد (معروف به Super Retina XDR همان‌طور که در آیفون ۱۲، ۱۳ و X  هست)، باید وجود سوختگی (عدم نمایش نقطه‌ای از تصویر) را هم در نظر بگیرید. هیچ یک از اینها لزوما بر نحوه عملکرد گوشی تأثیر نمی‌گذارند و ممکن است در استفاده معمولی حتی متوجه آنها نشوید، اما مهم است که قبل از خرید همه مشکلات دستگاه را بدانید.

می‌توانید هر دوی این موارد را با استفاده از یک پس‌زمینه ساده یا سایه‌های رنگی بررسی کنید. می‌توانید یک ویدیوی تمام صفحه یوتیوب مانند این ویدیو را هم پخش کرده و در سایه‌های رنگی مختلف با متوقف کردن ویدیو، به بررسی مشکلات بپردازید.

در صورت خرید آنلاین …

در تماس تصویری خرید آنلاین آیفون دست دوم از فروشنده بخواهید جلوی شما در جهت‌های مختلف روی گوشی کلیک کرده یا برنامه‌ها را باز و بسته کند. همچنین از او درخواست کنید ژست‌های حرکتی آیفون مانند زوم یا کشیدن را هم تست کند.

سالم بودن دوربین‌های آیفون دست دوم را چک کنید

مهم است که تمام دوربین‌ها و لنزهای آیفون دست دوم را بررسی کنید. برنامه دوربین را بازکرده و از تمام دوربین‌های پشت و جلو استفاده کنید. در نور خوب، تصاویر باید نسبتا واضح باشند و دانه‌دانه نشوند. همچنین تصویر باید به‌آرامی به‌روز شود، نه مانند یک اسلاید و با ضربه‌زدن روی صفحه باید بتوانید روی آن نقطه خاص از عکس زوم کنید.

در صورت خرید آنلاین …

جدای از عدم وجود خراش و شکستگی در دوربین‌ها، مهم است که بررسی کنید آیا آنها مطابق استاندارد هستند یا نه. در برخی موارد، مراکز تعمیر شخص ثالث نامعتبر، قطعات معتبر داخلی دوربین را با قطعات غیرمجاز تعویض می‌کنند.

برای مطمئن شدن از کیفیت محصول از فروشنده بخواهید با آن عکس گرفته و برای شما بفرستد. حتما از تمام دوربین‌های جلو و عقب نمونه‌ای دریافت کنید. سپس بررسی کنید که آیا تصویر واضح هستند و کیفیتی در حد یک گوشی آیفون دارند یا نه.

میکروفن و اسپیکرها را امتحان کنید

قبل از خرید آیفون دست دوم باید چک کنید که میکروفن‌ها و اسپیکرهای آن چطور کار می‌کنند و این مرحله‌ای است که بسیاری از افراد آن را از یاد می‌برند. بلندگوهای مشکل‌دار رایج‌ترین نشانه آسیب‌دیدن گوشی به دلیل نفوذ آب هستند. این نوع آسیب معمولا به‌راحتی قابل تشخیص نیست چون در بیشتر موارد به اجزای داخلی آسیب می‌زند اما باید حواستان به آن باشد.

برای تست میکروفن می‌توانید به‌سادگی چیزی را با برنامه داخلی آیفون ضبط کنید. برای تست اسپیکر هم همین قطعه ضبط شده را پخش کنید.

همچنین برای بررسی ولوم صدا می‌توانید با گوشی تماسی برقرار کنید. اگر اسپیکر آسیب‌دیده باشد، استفاده از گوشی واقعا سخت می‌شود. اگر سیم کارتی برای انجام این کار ندارید می‌توانید گوشی را به یک شبکه وای‌فای یا داده موبایل وصل کرده و در عوض از تماس تصویری یا صوتی واتس‌اپ استفاده کنید.

در صورت خرید آنلاین …

برای بررسی سلامت اسپیکر، در تماس تصویری، از فروشنده بخواهید آیفون را روی حداکثر میزان صدا قرار دهد. سپس با آن تماس گرفته یا پیامی ارسال کنید تا بتوانید کیفیت صدا را بشنوید. همچنین می‌توانید از او بخواهید یک موسیقی برایتان پخش کند.

برای بررسی عملکرد صحیح ویبره هم می‌توانید بخواهید که گوشی را روی حالت ویبره گذاشته و سپس روی یک سطح سخت مانند چوب قرار دهد. سپس تماس گرفته و گوش بدهید که آیا صدای لرزشش را می‌شنوید یا نه.

همانند اسپیکر، هیچ راهی برای تشخیص سلامت میکروفن به‌صورت ظاهری وجود ندارد؛ پس باز هم باید از فروشنده بخواهید عملکرد آن را جلوی شما تست کند. مثلا می‌توانید از آنها بخواهید متن خاصی را خوانده و سپس ضبط کرده و پخش کنند یا با آیفون تماس گرفته و با آن سمت صحبت کنید تا کیفیتش را بشنوید.

دکمه‌ها را حتما بررسی کنید

قبل از خرید آیفون جدید همچنین باید از عملکرد دکمه‌های آن مطمئن شوید. برای این کار حتما دکمه بی‌صدا کردن که در سمت چپ گوشی قرار دارد را چک کنید. در زیر آن همچنین دکمه‌های تنظیم صدا را خواهید یافت که برای کم‌وزیاد کردن ولوم و عکس گرفتن به کار می‌آیند. به‌علاوه اگر بخواهید آیفون خود را در شرایط اضطراری ری‌استارت کنید باید از آنها استفاده کنید.

دکمه سمت راست آیفون هم برای فعال و غیرفعال‌کردن صفحه، فراخوانی سیری، راه‌اندازی مجدد و… استفاده می‌شود. مطمئن شوید همه چیز همان‌طور که انتظار می‌رود کار کند و فشار دادن دکمه‌ها حس خوبی داشته باشد. ممکن است یکی از آنها گیر کند یا قابلیت کلیک کردن خود را ازدست‌داده باشد.

دکمه های آیفون دست دوم

دکمه های آیفون دست دوم

در صورت خرید آنلاین …

برای تست این مورد هم نیاز است تا فروشنده در تماس تصویری، با شما همراه شود. سپس از او بخواهید آیفون دست دوم را رو به شما گرفته و تمام دکمه‌ها را یک‌به‌یک تست کند.

قبل از خرید آیفون دست دوم سلامت باتری آن را چک کنید

در میان دستگاه‌های الکترونیکی، باتری‌ها قطعاتی هستند که معمولا آسیب می‌بینند. عمر ضعیف باتری می‌تواند نتیجه استفاده معمولی یا عملکرد بد شارژر باشد.

باتری‌های لیتیوم یونی با گذشت زمان تحلیل می‌روند و باتری هر آیفون دست دومی مطمئنا نمی‌تواند با ۱۰۰ درصد ظرفیت اولیه خود کار کند. برای بررسی این مورد می‌توانید دو معیار بسیار مهم maximum capacity  و performance capacity را در مسیر Setting> Battery> Battery Health چک کنید.

Maximum capacity یا حداکثر ظرفیت، یک دید تقریبی از میزان شارژ  باتری در حال حاضر به شما می‌دهد. هر عددی بالای ۹۰ درصد خوب است، اما هرچه این عدد کمتر شود، زمان کمتری بین شارژ مجدد تجربه خواهید کرد. آنچه اهمیت بیشتری دارد، قابلیت عملکرد باتری یا performance capacity است.

زمانی که سلامت باتری به طرز قابل‌توجهی کم شده باشد، گوشی آیفون کند می‌شود؛ زیرا در حال تلاش است تا عملکرد و طول عمر باتری را متعادل نگه دارد. اگر چیزی غیر از “Peak Performance Capacity” دیدید، یعنی وقت آن است که باتری را عوض کنید، زیرا بیشترین بهره را از کار با آن تجربه نخواهید کرد.

در صورت خرید آنلاین …

از فروشنده بخواهید وارد مسیر Settings> Battery> Battery health شده و دو معیاری که گفتیم را به شما نشان دهد. می‌توانید از او بخواهید این کار را در یک جلسه لایو انجام داده یا برایتان فیلم بگیرد.

پورت‌ها را فراموش نکنید

پورت‌ها ورودی‌های بازی بوده و مستعد نفوذ گردوخاک و آب هستند. می‌توانید آنها را به کمک ابزاری مثل شارژر و هندزفری تست کنید. همچنین مطمئن شوید تمیز هستند و بدون درنگ طولانی کار می‌کنند.

در صورت خرید آنلاین …

برای این کار می‌توانید باز هم در تماس تصویری با فروشنده بخواهید که شارژ شدن صحیح یا اتصال درست کابل هندزفری را به شما نشان دهد.

بررسی پورت هنگام خرید آیفون دست دوم

بررسی پورت هنگام خرید آیفون دست دوم

سخن نهایی

خرید آیفون دست دوم هزینه کمتری دارد اما ریسک بسیار بیشتری را هم به شما تحمیل می‌کند. علاوه بر مشکلاتی که ممکن است دستگاه استفاده‌شده داشته باشد، خطرات قرار گذاشتن و ملاقات با فروشنده ناشناس هم هستند.

اهمیت دارد که در مکان‌های شلوغ و در نور روز فروشنده را ببینید و کس دیگری را همراه خود ببرید. همچنین باید ظاهر و باطن گوشی را کاملا چک کنید که تمام مراحل آن را در این مقاله برایتان شرح داده‌ایم. با بررسی این موارد می‌توانید بسیار ایمن و با خیال راحت آیفون دست دوم بخرید.

 

در صورت نیاز میتوانید قبل از خرید ، جهت تست و کارشناسی کردن دستگاه کارکرده خود از کارشناسان یاراسل کمک بگیرید .

درخواست تست دستگاه کارکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *