گوشی هوشمندم درست شارژ نمیشود، چه‌کار کنم؟

شارژر تازه‌ای خریده‌اید اما گوشی‌تان را شارژ نمی‌کند؟ یک روز از خواب بیدار شده‌اید و تلفن همراهتان دیگر شارژ نشده؟ همه ما حداقل یک‌بار با مشکل شارژ نشدن گوشی یا کند شارژ شدن آن مواجه شده‌ایم. پس نترسید و مراحل زیر را با ما دنبال کنید تا مشکلتان حل شود.

خودتان پورت USB را تعمیر کنید

سریع‌ترین، ساده‌ترین و اغلب موفق‌ترین راه‌حل این است که خودتان بخشی از تعمیرات سخت‌افزاری را انجام دهید. مشکل شارژ نشدن گوشی اغلب این است که سطوح فلزی داخل درگاه USB و شارژر میکرو USB به‌خوبی با هم تماس برقرار نمی‌کنند. چه به دلیل نقص ساخت و چه به دلیل گذر زمان و قطع و وصل شدن مداوم پورت و کابل.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که:

  • دستگاه خود را خاموش کنید
  • باتری را بردارید (در صورت امکان)
  • با استفاده از چیز کوچکی مانند خلال دندان زبانه کوچک داخل درگاه USB گوشی را بالا بیاورید
  • این کار را باید بادقت و به‌آرامی انجام دهید
  • حال دوباره باتری را وارد کرده و آن را وصل کنید

در ۹۰ درصد مواقع این کار، مشکل را حل خواهد کرد و تمام چیزی است که باید انجام دهید.

پرز و گردوخاک را تمیزسازی کنید

اگر گوشی هوشمندتان را در جیب شلوار جینتان نگه‌داری می‌کنید، پرز پارچه شلوار می‌تواند مقصر خراب‌شدن باتری گوشی و شارژ نشدن آن باشد. همچنین ممکن است هر چیز دیگری مانند گردوخاک و خورده‌های شیرینی هم باعث خراب‌شدن پورت شارژ درگاه شده باشند.

همچنین، آب و مایعات و انواع شوینده هم می‌توانند منجر به آسیب کانکتور شوند؛ بنابراین بهتر است به هر قیمتی گوشی خود را از مواد آسیب‌زا دور کنید. پنبه و پرزهای دستمال کاغذی هم می‌توانند این آسیب را منجر شوند.

تمیز کردن پورت شارژ گوشی

تمیز کردن پورت شارژ گوشی

کابل خود را عوض کنید

ضعیف‌ترین قسمت شارژر، کابل آن است نه آداپتوری که به دیوار وصل می‌شود. کاربران اپل در این مورد بیشتر در معرض آسیب هستند. چون کابل‌های لایتنینگ اختصاصی به نظر می‌رسد عمری حدود ۱۵ دقیقه‌ای دارند! بااین‌حال همه کابل‌ها عمری دارند و پیچاندن و خم کردن آنها و عدم استفاده صحیح می‌تواند این مدت را کاهش دهد.

ساده‌ترین راه برای تشخیص کابل معیوب این است که کابل دیگری را امتحان کرده و ببینید که با دستگاه شما به‌درستی کار می‌کند یا نه. اگر کارکرد می‌فهمید که کابل شما مقصر شارژ نشدن گوشی بوده اگر این‌طور نبود هم پس دلیل چیز دیگری است.

تعویض کابل شارژ گوشی

تعویض کابل شارژ گوشی

آداپتور مشکل‌دار را شناسایی کنید

اگر به نظر می‌رسد که کابل مشکلی نداشته، در مرحله بعدی باید آداپتور شارژ خود را بررسی کنید. به‌خصوص اگر کابل شارژ از آن جدا می‌شود. این امکان وجود دارد که پورت USB پس از قطع و وصل شدن‌های مکرر، کمی شل شده و دچار مشکل شود. همچنین خوب است که بررسی کنید همان ترکیب کابل و آداپتور روی یک گوشی دیگر به‌خوبی کار می‌کند یا نه. این کار به شما کمک می‌کند احتمالات را بررسی کرده و ببینید کدام یک درصد بیشتری امکان رخ‌دادن داشته و مقصر اصلی است.

برخی از شارژها ترکیبی از ولتاژ و آمپر را برای مدل‌های خاص ارائه می‌دهند که می‌تواند باعث شود شارژر، باتری را به‌درستی شارژ نکرده یا سرعت پایینی در حین این کار داشته باشد.

به یاد داشته باشید، اول ایمنی

مهم است که تلاش کنید گوشی هوشمندتان هرگز در معرض آب یا شرایط گرم و مرطوب شارژ نشود. همچنین اگر در حال تعویض شارژر یا کابل هستید مراقب باشید. اینترنت مملو از شارژرهای تولیدکننده‌های ناشناخته است. تولیدات این نوع برندها اصلا قابل‌اعتماد نبوده و می‌توانند به‌مرورزمان سلامت باتری گوشی شما را به خطر بیندازند. قبل از خرید مطمئن شوید محصول مدنظرتان با تمام استانداردهای ایمنی مربوطه مطابقت داشته باشد.

باتری گوشی خود را تعویض کنید

باتری گوشی‌ها ابدی نیستند و پس از چند سال استفاده ممکن است برای نگه‌داشتن شارژ به مشکل بخورند. هرچه بیشتر آنها را تخلیه و مجددا پر کنید زودتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. اگر باتری گوشی شما تنها پس از ۶ ماه خراب شد، احتمالا معیوب بوده و باید برای تعویض رایگان آن به شرکت ارائه‌دهنده گارانتی خود مراجعه کنید. اما اگر بیش از دو سال از زمان استفاده آن می‌گذرد، احتمالا به پایان عمر خود رسیده.

برخی از باتری‌های معیوب به‌راحتی قابل تشخیص هستند. چون باد می‌کنند یا مایعی از آنها به بیرون نشت می‌کند. اگر نشانه خاصی از بیرون وجود ندارد، می‌توانید قاب عقبی دستگاه را برداشته و سپس باتری را بررسی کنید. البته درصورتی‌که باتری گوشی شما از نوع غیر قابل‌جداکردن باشد، کار سخت‌تری برای باز کردن قاب پیش رو دارید.

اگر نتوانستید پوشش پشتی را جدا کنید، گوشی خود را به پشت روی زمین قرار داده و آن را بچرخانید، باتری بادکرده، سبب تغییر شکل قاب هم می‌شود. ممکن است به طور عادی متوجه این برآمدگی نشوید اما وقتی آن را بچرخانید بیشتر معلوم می‌شود. اگر هم شک دارید که آیا باتری دچار مشکل شده یا نه می‌توانید به متخصصان و تعمیرکاران مطمئن مراجعه کنید.

باتری مشکل دار گوشی

باتری مشکل دار گوشی

از منبع درست شارژ کنید

شارژ کردن گوشی از طریق پریز دیوار، قطعا سریع‌تر از شارژ از طریق درگاه USB کامپیوتر خواهد بود. چون پورت کامپیوتر شما قدرت زیادی ندارد. یک پریز دیواری می‌تواند قدرتی ۲ برابر قدرت یک پورت USB تولید کند. همچنین شارژهای با سرعت بالا می‌توانند ۵ برابر همین قدرت را ارائه دهند. پس اگر گوشی شما به کامپیوتر وصل است و با سرعت پایینی شارژ می‌شود، مشکل را پیدا کرده‌اید.

اگر به نظر می‌رسد که شارژر دیواری به‌درستی کار نمی‌کند، باید بررسی کنید که آیا برای دستگاه شما مناسب است یا نه. شارژر مربوط به دستگاه‌های دیگر ممکن است قدرت و توان کافی را برای گوشی شما فراهم نکنند. برای مثال شارژر یک هدفون بلوتوثی به‌اندازه‌ای طراحی شده که برای آن دستگاه مناسب باشد و برای گوشی‌های هوشمند قدرت مناسبی تولید نمی‌کند.

البته در مورد گوشی‌های هوشمند جدید، مسئله دیگری هم وجود دارد. بسیاری از مدل‌های جدید، از سرعت شارژ بالایی استفاده می‌کنند اما شارژری که استفاده می‌کنید قدرتی به آن میزان ندارد.

منبع شارژ درست

منبع شارژ درست

به‌روزرسانی کنید یا به عقب برگردید

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و نسخه‌های جدید اندروید هم می‌توانند سبب شارژ نشدن گوشی و مشکل‌دار شدن باتری شوند. به‌ویژه اگر دستگاهی قدیمی را به نرم‌افزارهای جدید ارتقا دهید.  دستگاه‌های جدیدتر معمولا برای استفاده از جدیدترین نرم‌افزارها بهینه‌سازی می‌شوند. این در حالی است که اگر گوشی قدیمی‌تر را به‌روزرسانی کنید شانس بیشتری برای مشکل‌دار شدن دارد.

اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد و نتوانستید مشکل را برطرف کنید، دستگاه خود را به نسخه اندروید قبلی برگردانید. اما باید آگاه باشید که این کار علاوه بر ازدست‌دادن داده‌ها، ممکن است خطرات امنیتی هم در پی داشته باشد. به‌خاطر همین قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که از تمام داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید.

در همه منابع گفته می‌شود که آخرین نسخه‌های نرم‌افزار همیشه برای محافظت از دستگاه شما توصیه می‌شوند. درحالی‌که خطر نگهداری گوشی هوشمند در نسخه قدیمی‌تر اغلب کمتر است.

بااین‌حال در بیشتر مواقع عمر باتری و مشکلات شارژ گوشی با به‌روزرسانی نرم‌افزاری به طور قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کنند؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید از آپدیت نرم‌افزار خود عقب مانده‌اید، به تنظیمات> درباره تلفن رفته و به‌روزرسانی را بررسی کنید.

دستگاه را خاموش کنید

استفاده از برنامه‌هایی که مصرف باتری بالایی دارند، آن هم در زمان شارژ گوشی، بر سرعت شارژ شدن آن تأثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال گوشی شما در حالت اجرای بازی Call of Duty: Mobile و روشنایی صفحه روی ۱۰۰ درصد، بسیار دیرتر از زمانی شارژ خواهد شد که صفحه‌نمایش و اینترنت آن قطع باشند. پس یادتان باشد اگر می‌خواهید بیشترین سرعت ممکن شارژ کوشی را ببینید، آن را روی حالت هواپیما گذاشته یا کاملا خاموش کنید.

مطمئن شوید وضعیت باتری به‌درستی نمایش داده شود

در برخی مواقع، درصد باتری‌ای که گوشی شما فکر می‌کند دارد، اشتباه است. تأثیری که این مشکل شارژ گوشی ایجاد می‌کند می‌تواند به شکل‌های مختلف ظاهر شود. از جمله محدود شدن عملکرد گوشی، بدون آنکه نیازی باشد یا یک ساعت طول بکشد تا دو درصد آخر شارژ تمام شود.

ما قبلا راهنمایی در مورد اینکه کالیبره کردن باتری چیست و ساده‌ترین روش آن کدام است نوشته‌ایم. به این روش می‌توانید درصد شارژی که در دستگاهتان نمایش داده می‌شود را درست کنید. البته به باید داشته باشید این کار مشکل شارژ نشدن گوشی را حل نمی کند؛ بلکه صرفا کمک می‌کند اطلاعت صحیح در نمایشگر گوشی‌تان دیده شوند تا مشکل دیگری پیش نیاید.

شارژ نشدن گوشی

شارژ نشدن گوشی

احتمال وجود آسیب به دلیل برخورد آب را در نظر بگیرید

یکی از رایج‌ترین مشکلات شارژ نشدن گوشی یا کند شارژ شدن آن به دلیل برخورد با آب هستند. اگر گوشی شما با هیچ استاندارد IP محافظت نمی‌شود و پس از برخورد با مایعات با مشکلات شارژ مواجه شده، گزینه زیادی پیش رو ندارید.

بااین‌حال کاری که می‌توانید امتحان کنید این است که اجازه دهید دستگاه برای مدتی طولانی خشک شود. رطوبت را از داخل درگاه USB حذف کنید و در آخر، در صورت امکان باتری را عوض کنید. بااین‌حال بسیار مهم است تلاش کنید از این اتفاق جلوگیری کنید. چون برخورد رطوبت با گوشی بسیار خطرناک است و می‌تواند عمر دستگاه شما را پایین بیاورد.

کند شارژ شدن گوشی به خاطر برخورد با آب

کند شارژ شدن گوشی به خاطر برخورد با آب

به تعمیرگاه مراجعه کنید

اگر هیچ یک از روش‌هایی که گفتیم کمکتان نکردند، زمان آن است که به تعمیرگاه معتبری مراجعه کرده و از کمک متخصصان استفاده کنید. پیش از هر چیزی بررسی کنید که آیا هنوز گارانتی و ضمانت دستگاهتان معتبر است یا نه. اگر بود می‌توانید به نمایندگی‌های تولیدکننده مراجعه کرده و به‌رایگان از خدمات آنها استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید به تعمیرگاه‌های معتبر دیگر مراجعه کنید. همچنین متخصصان ما در یاراسل منتظر ارائه خدمات و پاسخگویی سؤالات شما در زمینه‌های مرتبط هستند.

 

ثبت درخواست تعمیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *